30. června - 8. července 2001

Po loňském na akce chabém roce, opět vyrážíme na dvě dovolené. Tu první týdenní strávíme prolézáním Labských pískovců a národního parku České Švýcarsko. Na mém seznamu nenavštívených míst je tato oblast na čelním místě, skály mě odjakživa přitahovaly. Terény nejsou fyzicky náročné a tudíž vhodné jako příprava na náročnější expedici jakou je přechod hlavního hřebene Nízkých Tater.

Helfenburk

Sobota 30. června
Dalekou cestu z Čamlíkova (Malenovic u Zlína) do Děčína si zpestřujeme upoceným výstupem na královský hrad Bezděz založený Přemyslem Otakarem II v letech 1265 - 1278. Je zajímavé, že samotný Přemysl Otakar II se dostavby hradu zřejmě nedožil, protože v srpnu 1278 padl v bitvě na Moravském poli. Nejvíce se nám líbí na velké věži vysoké 34 metrů. Je odtud dobrý rozhled, ikdyž se dnes prohánějí po obloze tmavé mráčky. Plán hradu si můžete prohlédnout zde a rozhledovou růžici z věže zde (252Kb).
Po krátkém cachtání (na plavání nemám ani zdaleka chuť) na Máchově jezeře vyrážíme osvěženi dále. Druhou naší zastávkou je zřícenina hradu Helfenburk (Hrádek) u Úštěka. Před obcí Ostré narážíme na rozcestník místního značení. Na obě strany se dostaneme k hradu, na jednu je to 3,5 km a na druhou 2 km. Logicky vybíráme tu kratší a navíc si ji ještě zkracujeme tím, že jsme si dojeli autem až za Ostrov, kde značka odbočuje do polí. Příjemně naladěni procházíme třešňovovišňovým sadem a už vyhlížíme hrad. Po půlhodině stále nic. Ty dva kilometry, z toho jeden autem nám nějak dlouho trvají. No nic, stezka vede nad hlubokým údolím a hrad už také vidíme. Ale stále ho nějak obcházíme. Po tři čtvrtě hodině scházíme do údolí a krátkým stoupáním se ocitáme před hradní branou. Hrad je vytesán zčásti ve skále a zčásti postaven na ní. Je to moc pěkná zřícenina. Nejlepší je opět hradní věž, když už se nám zdá, že úzké schodiště skončilo, objevíme naproti prévetu další, ještě užší schody do kterých se sotva vlezeme. A navíc si nevidíme pod nohy jaká je tam šílená tma. Ale nakonec se přeci jen ocitneme na střeše věže. Doporučuji projít místní značenou trasu celou. Podle kilometrovníku je to celkem 5,5 km, ale raději si ze dva kiláky připočítejte. Ale stojí to zato. Na Helfenburk se vám otevřou pohledy ze všech stran. Uvidíte krásné údolí, sníte spousty třešní, vylezete nějakou tu skalku a na věži se nezapomeňte rozhlédnout. Díky těm "dvěma" kilákům se dostáváme do kempu v Ostrově u Tisé až v sedm hodin večer. Pěkný kemp uprostřed skal s možností koupání v blízkém rybníku, teplou sprchou a solidními cenami. Co víc si přát.

Neděle 1. července
Ráno vstáváme brzy a po vydatné snídani spěcháme na autobus do Tisé. Rychlým krokem procházíme skalním městem Volské kameny a po hřebeni Tisských stěn se spouštíme do Tisé. Horní pokladna je ještě zavřená, tak šetříme na vstupném. Za jemného mrholení stíháme na poslední chvíli autobus. V Libouchci přesedáme do místního vlakového expresu Litvínov - Děčín. Konečně si můžeme oddechnout. Ranní stíhačka spojů skončila. Za tu chvíli jsem si vinou špatných ponožek udělal plyskýře na patách, takže zbytek dovolené prochodím v sandálech. V Děčíně šplháme na Pastýřskou stěnu, je odtud pěkný výhled na město. A pak už se ponoříme do lesa. Udělalo se nám pěkně, až nepříjemně pěkně. Pěkný pažák. Celá cesta po červeně turisticky značené cestě je pěkná otrava. Stále do kopce. Aspoň, že vede lesem. Na mapě KČT č.12-13 (aktualizovaný dotisk 1996) je špatně zakreslena po asfaltové cestě v obci Bělá, ale naštěstí vede asi o půl centimetru na mapě níže (o 250m jižněji v terénu). Nakonec se na ni stejně napojí a část stejně musíme po ní. Od rozcestníku pod Koňskou hlavou je to už paráda. Nejdříve se otevřou daleké výhledy na stolové hory v Německu a potom co jsme se vyškrábali na náhorní plošinu Děčínského Sněžníku tak i na České středohoří a dále do Čech. Na Děčínském Sněžníku je díky asfaltové cestě od Hraniční boudy, rozhledně a restauraci pěkně přelidněno. Pro cyklisty výborný výlet, pro naše západní sousedy lehká dvoukilometrová vycházka. Taky jich tu bylo nepočítaně. Z rozhledny, na níž byla mimochodem pěkná kosa, je, jak to tak bývá, výborný rozhled. Po cestě ze Sněžníku potkáváme nevhodně obuté Sasíky a u restaurace na Hraniční boudě opět. Zvažujeme, že si půjdeme dát nějakou dobrotu, ale dešťová přeháňka se opravdu jen přehnala, tak jsme pokračovali dál. Odsud je to do kempu už jen 3 kilometry. Je to opravdu zvláštní tahle náhorní plošina. Po tom co vylezete nějakých 300 výškových metrů na čtyřech kilometrech jdete najednou po absolutní placce ze které vyčnívá jen masiv Děčínského Sněžníku. Náš kemp je v hlubkém údolí, které se do této placky zarývá z německé strany. Leží tu až na samotných hranicích obec Ostrov sevřená ze všech stran skalními stěnami. Po večeři se bavíme tím, že sledujeme dalekohledem lezce ve stěně. Lezci tu mají asi svůj ráj.

Pondělí 2. července
Jsme tu autem, takže by byl hřích toho nevyužít. Budeme ho využívat k rychlejším přesunům. Dnes vycházíme od děčínské nemocnice na druhou vyhlídku nad městem Stoličnou horu. Tato trasa je prošpikovaná výhledy na Labe. Prý romantickými. Možná někdy byly, teď vede údolím železnice, silnice, je tam překladiště lodí, jeřáby a nevzhledná kovová konstrukce železničního mostu. Dnes mě to nějak nebaví, celkem nuda. V půli cesty na Belvedér se obracíme a po zelené se vracíme zpět. Udělali jsme dobře, do cesty se nám postavila skalní Slunečná brána. Stála za to. Vykroužili jsme takovou nepravidelnou osmičku po turistických cestách a jeli jsme se podívat ještě do kaňonu Suché Kamenice. Kaňon je naprosto jedinečný, nejlepší je procházet přímo v korytě Kamenice. Vysokánské skály tyčící se přímo nad vámi, obrovské balvany v řečišti a přítmí ještě umocňuje stísněný pocit. Má to ale jednu chybu, neteče tu voda.

Úterý 3. července
Dnes nás čeká to nejlepší, chceme to stihnout v pracovní den, protože o víkendu tu bude přecpáno. Ráno balíme stan a přesouváme se do Hřenska. Parkoviště je tu pěkně masné, ještěže nám jeden Vietnamec poradil levnější. Vydáváme se proti proudu Kamenice do Tiché soutěsky. Soutěska se tu začíná zužovat a už je tu první přístaviště s lodičkama. Dál už se nedá pěšky. Naloďujeme se tedy a pokračujeme lodičkou. Samozřejmě jsme museli převozníkovi dát nějaký ten obolus. Skály teď spadají přímo do vody. Průvodce a kormidelník v jedné osobě se odpichuje dlouhým bidlem jak na kanále v Benátkách a při tom posloucháme vtipný výklad. Z dvaceti lidí jsme tu pouze dva Češi, i proto to asi v němčině o trochu více prožívá. Mají tu i umělý vodopád na splachovadlo. Přirážíme k molu u výletní restaurace, kde si každý může sám opéct zakoupeného buřta. Nezdržujeme se a tunely vytesanými ve skále procházíme k dalšímu převozu v Divoké soutěsce. Tento převoz je kratší a i převozník nehýří tolik vtipem. U jezírka štěstí nasazujeme ostré tempo, abychom se zbavili německých turistů a po dvou kilometrech dorážíme do Mezní Louky. Dáváme si grilovaný párek a znovu utíkáme Sasíkům. Teď už nás nebudou otravovat. To se ale hluboce mýlím. Po dvaceti minutách jdou nějací proti nám a ptají se jak daleko to ještě mají k občerstvovačce. Pozdravili a dokonce se snažili mluvit česky tak jim docela rád odpovím svou chabou němčinou a jdeme dál. Tento úsek je nejlepší, až k Pravčické bráně se cestička klikatí přímo ve skále a my po vrstevnici obcházíme jeden důl za druhým. Nad námi skála pod námi skála. Samotná Pravčická brána je úchvatná. Jakby nebyla, vždyť je to největší skalní brána v Evropě. Opět platíme vstupné. A postupně obejdeme všechny vyhlídky na Pravčickou bránu, Pravčický kužel, Pravčický důl a ostatní skály. Je odsud vidět daleko do Čech i do Saska. Děčínský Sněžník je také krásně vidět asi 17 km vzušnou čarou. Ikdyž je pracovní den je tu přelidněno. Loučíme se tedy s bránou a scházíme Pravčickým dolem kolem jeskyně Českých bratří do Hřenska a pak už frčíme do Jetřichovic, kde hodláme zakempovat. V Jetřichovicích si připadáme jako na Safari, do kempu se musí brodem. Hned vedle je koupaliště na které můžeme zadarmiko. Koupel je skvělá ikdyž je voda třícentimetrová.

Středa 4. července
Dnes máme na pořadu okruh kolem Jetřichovic. První naše zastávka je opět v kaňonu Kamenice u Dolského mlýna. Je to pěkně strašidelná stavba teda zřícenina bývalého mlýna. Těžko uvěřit, že tady na samotě uprostřed temného lesa mohl někdo žít. Příkrým výstupem mezi skalami a kolem hřbitova vylézáme ze soutěsky do Vysoké Lípy. Na Ptačím kamenu potkáváme opět Němčoury. Hned na mě jeden vybafne jak se dostanou do soutěsky, tentokrát ale ani nepozdraví tak mu odpovím, že nevím a to mi drze z kapsy čouhá mapa. Šak si ji mohli taky koupit, vždyť to pro ně není takový neřešitelný problém, nebo že by nerozuměli mapě? Zkracujeme si cestu po asfaltce na Větrovec. Odtud už to máme jen skok na Malou Pravčickou bránu. Je stejně skvělá jako Slunečná brána u Kamene. To nej nás teprve čeká. Loupežnický sklaní hrádek Šaunštejn. Jsem naprosto uchvácen, Alča má trochu trauma z viklajících se žebříků a uzoulinkých průchodů. Je to ale paráda. Na samotném vrcholu měli loupežníci vytesané ve skále pokoje a jímku na obilí. Pokračujeme na další skalní vyhlídky. Na Rudolfově kameni nás zastihla bouřka. Naštěstí je na vrcholu postavena budka, takže jsme nezmokli. Po půlhodině jsme mohli jít dál. Občas nás přes nos praštil strašlivý zápach z právě rostoucích hub zvaných hnojník smrdutý, který opravdu vypadá jak falus, kterýžto název má v latině. Následovali další zajímavosti. Jeskyně Tetřevna, vyhlídka na Vilemínině stěně a Mariině skále. Pak už jsme z Jetřichovických stěn sešli dolů do Jetřichovic a doplnili zásoby ve značně předraženém obchůdku a hurá na koupaliště.

Čtvrtek 5. července
Z Doubic, do kterých se opět odvážíme autem, šlapeme do Kyjovského údolí a poté po asfaltce až k hranicím s Německem. Dnes potkáváme na každém kroku cyklistu a to i na místech, kde se to pro ně vůbec nehodí. To si takový tatínek vymyslí nějakou trasu aby toho viděli co nejvíc a vytáhne rodinku na cyklovýlet. A potom se rodinka diví a následně skuhrá, protože musí kola půl cesty tlačit do neuvěřitelných krpálů. Sakra ty cyklostezky tu nejsou pro srandu králíkům. Naštěstí od zaniklé osady Zadní Doubice jich ubylo. Celá další trasa vede opět po serpentinách ve skalách. Největší zajímavost je asi na kilometrové odbočce úzkým kaňonem do údolí říčky Křinice, která zde tvoří hranici. Je to sklaní brána zvaná Černá. Kaňon se postupně zužuje a v tom nejužším místě protéká touto branou. Musím (Alča se mnou nejde) do koryta a projít krátký tunýlek pod branou po kamenech ve vodě. A pak už potok vtéká do Křinice. Po proudu i proti se nedá dostat opět tu říčka protéká kaňonem, kde skály spadají přímo do vody. Škoda že nezpřístupnili tento kaňon to by bylo skoro jak ve Slovenském ráji. Vracím se skrz bránu zpátky k rozcestníku kde na mě čeká Alča. Na Tokáni se osvěžujeme chlazenými nápoji a českou zmrzkou. To je ale paráda, furt samý Schöller a Algida a tady mají obyč českou. Na mapě jsou zakresleny Úzké schody, moc jsem se na ně těšil, ale pěkně mě to zklamalo. Celou dobu lezeme do schodů, ale že by byly úzké to ne. Nahoře mě to trklo, dole na rozcestníku bylo napsáno Příkré ne Úzké. Na jednom místě je značená odbočka, vydávám se po ní a co to? Hledím dolů do úzké průrvy se zhrouceným zábradlím. Pouštím se dolů, průrva zahýbá doleva, nohy kloužou na blátě už skro visím na pohyblivém zábradlí. Průrva opět zatáčí, tentokrát doprava, ale dál už to nejde, už se není za co držet a navíc v těch sandálech. Ano, místo toho aby tento atraktivní úsek opravili udělali objížďku a přejmenovali schody z Úzkých na Příkré. Dál pokračujeme lesem a poohlížíme se po nějakém hřibu, bohužel nerostou. A to už jsme u auta v Doubici a tak frčíme zpět do kempu se zastávkou v tom drahém obchůdku. Hurá na koupaliště.

Pátek 6. července
Dnes máme odpočinkový den. V Jiřetíně pod Jedlovou mají přístupnou štolu kde se těžilo stříbro. Jsme sami, tak máme průvodce jen pro sebe. Štola je vysekaná přímo ve skále a nejsou tu potřeba žádné zpevňující překlady a zařízení. Vidíme žíly probíhající masívem, díry po vrtácích do kterých se cpal střelný prach a zkužební výkopy. Průvodce nás seznamuje z minulostí štoly, hornících a historií hornické obce Jiřetín. Je tu skvělá zima, rozhodně lepší než ta třicítka venku. Návštěvu v Jiřetíně zakončujeme výstupem přes Křížovou horu na Jedlovou s rozhlednou. Kousek odtud ještě navštěvujeme centrum Tolštejnského panství zříceninu hradu Tolštejn. Tolštejnské panství je jak přes kopírák vzané Valašské království. Vydali si svoji mapu, turistického průvodce, sbírání razítek a měnu tolštejnský tolar. Skupina uřvaných německých skautíků nás provází celou dobu. Nakonec sestupujeme do Jiřetína a hajdy na koupaliště.

Sobota 7. července
Je pod mrakem, doufám, že nám to tenhle poslední den ještě vydrží. Je děsné dusno. Auto parkujeme v Brtníkách u ústavu sociální péče pro mládež odkud se ozývají jakési skřeky. Na rozhlednu na Vlčí hoře to máme co by kamenem dohodil. Ve věži rozhledny jsou historické fotografie, mapy a průřez rekonstrukcí rozhledny. Na samotném vrcholku jsou u každé světové strany ručně kreslená podsvícená panoramata. Bohužel dnes není moc daleko vidět. Pokračujeme kolem zrenovované Verunčiny studánky do obce Vlčí Hora. Tady scházíme ze značky a bereme to přes les do kaňonu Panského potoka, tady je ten opravdový klid. Daleko od uřvaných Němců a nebezpečných cyklistů. V celém kaňonu nepotkáme živou duši. Zato až se napojujeme na zelenou turistickou značku směrem na Brtnický hrádek začíná to tu být jak na Václaváku. Dokonce jakási rodinka s kočárkem. Věřili byste tomu? S golfovými holemi si to drnkali přes kameny do šíleného krpálu, ti lidi snad nemají rozum. Na pěkné skalní vyhlídce Brtnickém hrádku pojíme něco tuňáka s chlebem a cibulí a jdeme dál. Cestou míjíme Jeskyni Velký pruský tábor s uzounkým přístupem a další vyhlídku, tentokrát Soví. No a to už je jen skok do Brtníků. Na místní turistické mapě, kterou měli vyvěšenou v rozhledně na Vlčí hoře jsem si všiml bývalého větrného mlýna v nedalekých Mikulášovicích. Jedeme se tam podívat. Po krátkém monitorování terénu vybírám kopec nad obcí zvaný Větrník a vydáváme se k němu. Je tu malý lesík s pozůstatky kruhové stavby. Bezpochyby onen bývalý mlýn. Nedaleko jsou do starého javoru vrostlé turistické směrovky z roku 1972. Jak je vidět kdysi tudy vedla turisticky značená trasa. Od člověka na rozhledně jsme se dověděli, že tu ve mlýně kdysi bývali i hospoda. Pod kopcem Větrník, na kterém se dnes pasou krávy, jsme u jednoho domu objevili i mlýnské kameny které by mohli být z onoho mlýna. Jedeme se ješetě podívat do Kyjovského údolí na tamní naučnou stezku. To nejlepší nakonec. Začínáme úzkým asi 50 cm širokým průchodem mezi ploty hřbitova. Samý žebřík, vyhlídka, chody, nahoru dolů prostě paráda. Vřele doporučuji. A hurá na koupaliště. Večer slyšíme v rádiu, že se žene nějaká vichřice s přívalovými dešti. Proto auto odvážím za brod abychom se ráno odsud dostali, kdyby stoupla hladina. V 9 hodin to začíná silným větrem, který ale zdaleka není vichřicí. Chrání nás údolí ve kterém leží kemp. Pak začal slejvák, který trval až do rána.

Neděle 8. neděle
Naštěstí deště nebyly tak silné, aby to zvýšilo hladinu. Takže jsme v klidu sbalili stan, posnídali a za občasných přeháněk vyrazili směrem k domovu. Do cesty se nám připletl hrad Houska, nedávno zpřístupněný pro veřejnost. Na Bezdězu minulou sobotu jsme se dočetli, že by tu dnes měli být nějací šermíři a jarmark. Hrad je pěkný a vystoupení skupiny historického šermu nahradilo zážitky z nedostatku nábytku na hradě, který majitelé Šimonkovi v restituci nevysoudili. Na jarmarku byli košíkáři, hrnčíři, dráteníci a pekaři, kteří nabízeli housku s Housky a rohlík se zapečenou klobásou. Dobrý. No a pak ještě Alča nedala pokoj dokud jsme nenasbírali kilo borůvek a mohli jet domů. Cestou jsme dohnali to špatné počasí co přes nás přešlo v noci, takže cesta to moc příjemná nebyla. Ale šťastně jsme dojeli domů a už se těšíme na 16ti denní výpravy na Slovensko.